Wat gaat uw kind doen na school....

Afgelopen schooljaar stroomden er 21 leerlingen uit bij de Korte Vlietschool. De leerlingen stromen uit naar dagbesteding of arbeid . In gesprek met Truus van der Spek, stagebegeleider bij de Korte Vlietschool wordt duidelijk hoe het proces van stageplek tot werkplek/vervolgopleiding verloopt.

Truus van der Spek aan het woord

“We beginnen in de onderbouw met leerwerkplekken om leerlingen kennis te laten maken met verschillende uitstroomsectoren. Er wordt daarbij gewerkt aan algemene en specifieke arbeidsvaardigheden. In de middenbouw volgen leerlingen in groepsverband lessen op locatie (LOL). In de bovenbouw gaan de leerlingen op externe stages. Het mooiste van mijn functie als stagebegeleider is dat ik leerlingen zie veranderen van jonge leerlingen naar jongvolwassenen. Ze worden zelfbewust en zijn vol vertrouwen in de toekomst en in hun eigen kunnen. Geweldig om die ontwikkeling in leerlingen te zien.”

Wie loopt waar stage?

“In het tweede jaar van de middenbouw doet iedere leerling een assessment en de uitkomst daarvan wordt besproken met de leerling, de leerkracht, de ouders en met mij. Naar aanleiding van de uitkomst stellen we een individueel transitieplan (ITP) op dat als basis dient voor de toekomstige stages.”

Hoe vinden jullie stageplaatsen?

“Eén van mijn taken is het zoeken naar geschikte stageplaatsen. Dat doe ik niet alleen. De bovenschoolse coördinator van de stichting SOL, de jobcoaches van Gemiva, Ipse de Bruggen, ‘s Heerenloo en Stichting Philidelphia, de leerkrachten en ook de ouders helpen mee met het zoeken naar een geschikte stageplaats. Stageplaatsen zijn er helaas nooit genoeg. Vooral stageplaatsen in de horeca, groenvoorziening en dierverzorging zijn moeilijk te verkrijgen. Ook zijn we altijd op zoek naar plekken in het vrije bedrijf. Wij zouden het dan ook op prijs stellen als ook u over mogelijke stageplekken met ons wilt meedenken. Suggesties van uw kant horen wij graag.”

Wat zijn de leukste stageplaatsen?

“De leukste stage- en arbeidsplaatsen zijn plaatsen waar organisaties investeren in leerlingen van onze school, die kijken naar de mogelijkheden, gebruik maken van de vaardigheden van onze leerlingen. Als voorbeeld kan ik noemen Phila del ART waar creatieve leerlingen na een interne opleiding prachtige schilderijen, zijden shawls en keramiek maken. Daarnaast is er lunchroom Deksels op het Granaatplein in de Mors in Leiden, waar je heerlijk kunt lunchen of een lekker kopje koffie kunt drinken. Industrieel werkgever de Noordbaan biedt veel mogelijkheden voor onze leerlingen. Iets heel anders is Theatergroep Domino. Wij zoeken altijd bedrijven en organisaties die willen investeren in onze leerlingen. Leerlingen krijgen altijd begeleiding mee. Wij werken daarvoor al enige jaren samen met jobcoaches van verschillende zorgaanbieders. Zij begeleiden onze leerlingen vanaf het laatste schooljaar en regelen ook alle zaken met de betreffende organisatie na het arbeidscontract zoals regelingen bij UWV en loonkostensubsidies. Vanaf dit jaar is het ook mogelijk om via het UWV door een jobcoach begeleid te worden.”

Wat gaan de leerlingen doen na school

“Alle leerlingen stromen na school uit naar een passende arbeidsplaats of dagbestedingsplek. In de daaropvolgende jaren wordt uiteraard rekening gehouden met de wensen en mogelijkheden van onze oudleerlingen. Ik kom hen na een aantal jaren vaak weer tegen op andere plekken dan waar ze zijn gestart. Er zijn dus veel mogelijkheden om op andere werkplekken met begeleiding aan de slag te gaan al dan niet betaald. Ook is er de mogelijkheid dat leerlingen zich na school verder bekwamen in verschillende vaardigheden die nodig zijn voor een zelfstandiger bestaan. Hiervoor is onder andere de Academie voor Zelfstandigheid in Leiden opgericht. Meer informatie: 's Heeren Loo

Dit jaar stroomt een leerling uit naar Spelderholt in Beekbergen, een vorm van vervolgonderwijs, waar de leerlingen ook wonen. Website: Spelderholt

Atelier Uit de Kunst & Vliegwerk

Activiteitencentrum van de Gemiva SVG Groep

Op het Atelier Uit de Kunst & Vliegwerk zijn 4 verschillende afdelingen, te weten:

  • De Kook en Bakgroep
  • De Keramiekgroep
  • De Schildersgroep
  • De Kaarsenmakerij.
  • In de Kook en Bakgroep worden onder begeleiding zoete en hartige lekkernijen gemaakt. Ook salades, cakes en borrelhapjes zijn te bestellen. De Leidse Horeca weet de Bakgroep te vinden en zijn vooral afnemer van de heerlijke taarten. De Bakgroep heeft ook een verzorgende taak in het gebouw, ze zorgen voor de was, maken de keuken schoon, doen boodschappen en assisteren in de winkel.

    Bij de Keramiekgroep wordt zowel beeldend als ambachtelijk gewerkt, waarbij elke deelnemer zijn eigen specialiteit heeft ontwikkeld. De één maakt schalen en decoreert, en de ander is meer beeldend bezig. Ook kunnen bestellingen worden geplaatst, bv dierobjecten of objecten geïnspireerd op personen.

    Bij de Schildersgroep is ook een kunstuitleen, waar verschillende schilderijen kunnen worden geleend of gekocht.

    In de Kaarsenmakerij wordt op ambachtelijke wijze een groot assortiment kaarsen gemaakt. De medewerkers werken onder leiding van professionele begeleiders, waarbij de werkzaamheden zijn afgestemd op persoonlijke vaardigheden en interesses. De kaarsenmakerij werkt veel in opdracht, bv voor bloemisterijen of cadeauwinkels. Ook worden seizoensgebonden producten zoals voor Kerst en Pasen gemaakt.

    Thijs van Krimpen aan het woord.

    Thijs gaat twee dagen naar de kaarsengroep van Uit de Kunst & Vliegwerk, een ochtend naar Zorgcentrum Groenhoven, een middag in de winkel van Uit de Kunst en twee dagen naar de Noordbaan. Thijs: “Ik vind het leuk om van school te gaan, lekker werken. Ik vind het het allerleukst om met de oudere mensen te werken, koffie en thee inschenken, heel gezellig. Ik zou dat wel vaker willen doen. Bij de kaarsenmakerij heb ik pas nog dennenappels gedompeld en sprookjeskaarsen gemaakt. Ook kan ik lonten snijden. Het moet wel allemaal goed gaan, ik heb zin in werken. Bij de Noordbaan doe ik de inpak, afwegen met de weegschaal en alles in een zakje doen, ik vind dat leuk, om allerlei verschillende dingen te doen Mijn vader en moeder zijn ook blij met mijn werkplekken. Ik ga hard werken, ik vind het ook heel leuk om bekenden op mijn werk te zien! Ik heb wel vrije tijd over om te gamen, dat vind ik leuk!”

    Jolanda de Graaff
    Begeleidster bij Atelier Uit de Kunst & Vliegwerk.

    “Thijs is een bescheiden jongeman en gezellig aan de praat met iedereen. In het begin was Thijs erg verlegen, maar hij komt steeds meer los. Het is erg leuk om te zien hoe hij zich ontwikkelt. Door de werkzaamheden voor te doen, heeft hij al erg veel geleerd en is hij productief en enthousiast in de groep bezig. Ook de activiteiten die een fijne motoriek vereisen kan hij, zoals sprookjeskaarsen dompelen, (niet te kort maar zeker niet te lang!!), mallen opspannen met lont, hij beheerst het allemaal. Hij is een sociale jongen, vertelt graag, houdt van een grapje en is een aanwinst in de groep. Hij komt voor twee dagen in de kaarsengroep, gaat daarnaast op dinsdagochtend extern bij Zorgcentrum Groenhoven in Leiden, in het begin samen met stagiaire Rachelle en nu alleen. Zijn werkzaamheden daar zijn koffie en thee verzorgen, helpen bij de afwas, tafels dekken en soms bewoners ophalen en wegbrengen. Dit alles in het kader van de maatschappelijke participatie. Op de dinsdagmiddag staat Thijs in de winkel van Uit de Kunst & Vliegwerk samen met een vrijwilligster, hij helpt dan met afrekenen en inpakken. Thijs heeft het deze drie dagen erg naar zijn zin. De andere twee dagen gaat hij werken bij de Noordbaan, een ander activiteitencentrum van Gemiva.”

    Lunchroom Deksels

    Isabel van der Ham loopt ter voorbereiding op haar verdere studie bij Spelderholt stage bij Lunchroom Deksels. Lunchroom Deksels is een lunchcafé, die werk biedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Het is een gezellige ontmoetingsplek voor onder andere de buurtbewoners. Ook bedrijven, verenigingen en organisaties kunnen gebruik maken van de gezellige vergaderruimte. Lunchroom Deksels is een gezamenlijk initiatief van ’s Heerenloo en Libertas Leiden. Het is gevestigd in wooncomplex Trisor in de wijk de Mors. Bij Deksels kan met genieten van een heerlijk kopje koffie of van één van de biologische gerechten. De bediening en keukenbrigade bestaat voor een deel uit mensen met een verstandelijke beperking. Jobcoaches en trainers leiden hen op. Het streven is dat zij doorstromen naar een betaalde baan in de horeca.

    Lunchroom Deksels
    RemKo Kleijn is de begeleider van Isabel vd Ham

    “Isabel loopt hier stage vanaf 2 september 2014, 1 dag in de week. In het begin had Isabel veel een op een begeleiding nodig, maar dat gaat steeds beter. We zijn begonnen om haar zelfvertrouwen op te krikken, ze zei steeds: kan ik niet, weet ik niet, maar ze weet heel veel en kan ook heel veel!! Deze stage is een goeie voorbereiding op haar vervolgopleiding. Ze heeft bij ons veel geleerd. Isabel kwam hier niet helemaal onvoorbereid, ze had al veel van haar vader geleerd. Ze kan koekjes bakken, groenten wassen en snijden en voorbereiden. Ze werkt niet met klanten, maar doet meer de keukenwerkzaamheden. Iedereen vindt haar erg leuk, ze is natuurlijk nog jong en speels. Ze wordt snel onderschat, maar kan veel meer dan ze soms laat zien. Ze werkt met veel plezier, is wel op volwassenen gericht, maar is altijd vrolijk en opgewekt. Iedereen is dol op haar. Deksels zou een prima uitstroomplek voor haar zijn!”

    De ouders van Isabel van der Ham aan het woord:

    “Na de Korte Vlietschool gaat Isabel naar Spelderholt. Via een kennis zijn we in aanraking gekomen met Spelderholt. Vorig jaar was er een open dag en toen zijn we samen met Isabel gaan kijken. Ze reageerde er erg positief op en zag het wel zitten om er naar toe te gaan na de Korte Vlietschool. We zijn het traject ingegaan: eerst drie dagen proefdraaien, dat vond Isabel al geweldig. Daarna evaluatie gehad op Spelderholt en de rest van het traject in. Nu zijn we zover dat we haar kamer aan het inrichten zijn, vorige week (juni 2015) zijn we gaan kijken in haar kamer, nu spulletjes kopen, nieuw bed en allerlei andere zaken. Ze zal er tenslotte drie jaar vertoeven. Haar kamer zal ze zelf onderhouden, de andere huishoudelijke taken zal ze samen met anderen doen via corveelijsten. 24 Augustus gaat ze een weekje wennen, 31 augustus gaat ze echt starten, dan zijn wij als ouders ook uitgenodigd.”

    De financiering gaat via haar PGB. Spelderholt vraagt dat voor je aan als je wilt en rekent daar een bedrag voor (150 euro) Ook is een Wajong aangevraagd. In eerste instantie werd die afgewezen, maar met hulp van Spelderholt is ook dat in orde gekomen. Wij als ouders adviseren ook om Spelderholt met de aanvraag van de financiering te laten helpen! Ook krijgt Isabel huursubsidie voor haar kamer daar. Na drie jaar gaat Isabel Spelderholt verlaten en zoeken we zelf een plekje voor haar om te wonen en te werken. Isabel heeft een heerlijke stage gelopen bij Theatergroep Domino, dat is een mogelijke uitstroomplek voor een deel van de week. Verder is de plek die over drie jaar gekozen wordt, afhankelijk van de ontwikkeling en de ervaringen die Isabel heeft opgedaan tijdens haar verblijf op Spelderholt.” De ouders van Isabel zijn bereid om andere ouders inlichtingen te geven over de ingewikkelde zaken rondom de financiering. Dit kan via de school.

    Parc Spelderholt

    Spelderholt is een landelijke organisatie met een bijzondere missie en een uniek concept. Spelderholt richt zich op het vergroten van de zelfredzaamheid van jongeren tussen de 18 en 25 jaar oud met een verstandelijke of andere beperking. Het doel van Spelderholt is, dat de studenten na een driejarig ontwikkelingstraject op Spelderholt met meer zelfvertrouwen, zelfstandiger en gemotiveerd om hun talenten in zetten, hun plek in de maatschappij innemen.

    Leren met een beperking is niet vanzelfsprekend, daarom staan tijdens het ontwikkelingstraject de mogelijkheden en talenten van de studenten centraal en biedt Spelderholt de juiste ondersteuning om tot zelfontplooiing en het aanleren van nieuwe vaardigheden te komen. De studenten op Spelderholt zijn veelal schoolverlaters van het ZMLK/VSO. Als ontwikkelcentrum biedt Parc Spelderholt deze doelgroep een driejarig integraal traject aan op gebied van: Leren van een vak (op basis van de criteria van de dagbesteding)

  • Zelfstandig wonen
  • Omgaan met vrije tijd.
  • Op het Parc is huisvesting voor 74 studenten. Iedere student heeft een eigen kamer en deelt met drie tot veertien studenten een huiskamer. De studenten worden opgeleid in de Horeca, administratie, onderhoud of dienstverlening en kunnen al het geleerde op het Parc in de praktijk brengen. Ze lopen stage op Kasteel Spelderholt, het hotel of werken mee aan het onderhoud van het park. In Spelderholt zijn wonen, werken en leren in één organisatie en op één plek samengebracht.

    Voor verdere contacten:
    Parc Spelderholt
    Spelderholt 9
    DA Beekbergen
    055-5068805