Geschiedenis in een notendop

Geschiedenis in een notendop vertelt meer over de historie van onze leuke school in Leiden.

Van Leidse binnenstad naar Donizettilaan

In 1969 valt al in De Nieuwe Leidse Courant te lezen dat er een school komt in Leiden Zuid-West voor de doelgroep zmlk.  Het Stichtingsbestuur werd door de wethouder van Onderwijs in het Stadhuis van Leidsen geïnstalleerd.  De naam van de school ‘Korte Vlietschool’ is gerelateerd aan de locatie van de school. In de nieuwe school kwamen leerlingen van verschillende godsdienstige stromingen samen. ‘Een grotere school biedt de mogelijkheid voor meer gedifferentieerd onderwijs. Dat komt de onderwijsresultaten ten goede’, aldus de Inspecteur van het Onderwijs destijds. Er ontstaat ook een samenwerking met de Leo Kannergroep op het gebied van autisme.

Verhuizingen

De Korte Vlietschool stond eerst in de Leidse binnenstad, tot de verhuizing in 1977 naar de Schubertlaan. Op deze locatie staat nu het gebouw van een andere Resonans-school: Praktijkcollege Het Metrum. In 2016 verhuisde de school naar de Donizettilaan, na een grondige renovatie in 2015. Daar zijn we tot op heden gevestigd.

Comfortverbetering

Inmiddels zijn comfortverbeteringen aangebracht, zoals een modern ventilatiesysteem en duurzaamheidsmaatregelen getroffen. De Korte Vlietschool maakt deel uit van stichting Resonans, die op 1 januari 2019 ontstond uit stichting RESPONZ en stichting Speciaal Onderwijs Leiden en omstreken.

Resonans

De Korte Vlietschool maakt met andere experts in speciaal en voortgezet speciaal onderwijs onderdeel uit van Resonans. Met ons onderwijsaanbod en onze ondersteuning in een doorgaande leerlijn sluiten we aan bij de mogelijkheden van iedere leerling. Resonans heeft scholen van Delft, Den Haag en Zoetermeer tot aan Noordwijk en Leiden. Vanuit meerwaarde en kansen gaan zij er samen voor om hét expertisecentrum voor speciaal onderwijs in de regio te worden. Naast de Korte Vlietschool maken de Maurice Maeterlinckschool in Delft, De Witte Vogel in Den Haag, De Thermiek, Vso Leystede en Praktijkcollege Het Metrum in Leiden, De Keerkring in Zoetermeer, De Oeverpieper, De Duinpieper en Het Duin in Noordwijk onderdeel uit van Resonans.